Tajemství našich snů
Všechny nám známé civilizace a domorodá náboženství přikládala význam snům. Sny byly řečí bohů a duchů, kanálem kterým promlouvaly k člověku vyšší síly. Ze snů přicházelo léčení, rada i varování před nebezpečím. Existovaly speciální techniky, jak vyvolat věštecký sen, a lidé, kteří je ovládali. V dnešním článku se vydáme na fascinující pouť výkladu snů v historii lidstva, od nejstarších dob léčivých chrámů až do moderní psychologie.
Odkud máme vlastně snáře?
Když hovoříme o výkladu snů, představí si většina z nás právě populární snáře, tedy lexikony snových symbolů, ze kterých se sny vykládají. Tyto mají původ v Orienru. Staré kultury na Blízkém východě znaly celé seznamy snových symbolů, které se tradovaly. Každý předmět v nich měl svůj význam. Dodnes se s těmito výklady můžeme setkat ve formě lidových „perských snářů“. Bohužel, tyto výklady jsou naší současné kultuře často natolik vzdálené, že slouží spíše pro pobavení.
Vykládání snů je jedním z věšteckých umění, podobně jako vykládání z karet. Má svoje zlatá pravidla, dá se naučit ale podstatná je u něho také inspirace, kreativita. Základy vykládání snů jsem shrnula v dřívějším článku.
Odborně se tomuto druhu věštění říká oneiromancie, od řeckého výrazu pro sen a věštbu nebo také božskou inspiraci.
Vykládání snů ve starověku
Všeobecně se věřilo, že někteří lidé mají prorocký talent a mohou předvídat svými sny budoucnost nebo božská znamení. Takový varovný sen mohl postihnout i blízkou osobu někoho, komu hrozilo nebezpečí. Obecně se ženy pokládaly za otevřenější vizím a častěji zastávaly roli věštkyň. Tak například i drsný vikinský válečník pečlivě naslouchal snům svojí ženy, které ho mohly varovat před blížící se hrozbou.
Menší štěstí měl Caesar, velký římský státník. Jeho manželka Calpurnie ho spatřila umírat rukou vraha nedlouho předtím, než se tak stalo. Protože se nechtěl politicky znemožnit, podlehl výtkám svých protivníků, kteří se mu vysmívali, „zda nechce odložit zasedání senátu, než bude mít jeho žena lepší sny.“ Caesar byl poté skutečně zavražděn v senátu.
Nejproslulejší příklady věšteckých snů můžeme nalézt v Bibli ve Starém zákoně.
Egyptský faraon měl sen o sedmi vykrmených, pěkných kravách, která byly pozřeny sedmi vyhublými a o sedmi tučných klasech, které pohltilo sedm hubených klasů. Josef mu vyložil tento sen jako proroctví o úrodě egyptského lidu, který bude sedm let prosperovat a poté přijde sedm let bídy. Faraon dal vytvořit zásoby obilí, které zem zachránily od hladomoru.
Starověcí myslitelé dospěli již před stovkami let k poměrně modernímu náhledu na sny. Jedním z takových filosofů byl Artemidorus, který napsal „Pojednání o snech“. V něm rozlišoval to, co později Jung charakterizoval jako velký sen – silnou vidinu, kterou člověk do smrti nezapomene.
Chápal, že sny se musí chápat i vykládat v kontextu povahy a profese snícího a okolností, za kterých se zdály. Pozornost snům věnovali všichni známí filosofové, jako byl Platon, Arisoteles nebo Hippokrates, slavný lékař. Ten věděl, že sny často předjímají nebo varují před příchodem nemoci. Soudil, že je tomu proto, že ve spánku je člověk vnímavější vůči vlastním tělesným procesům.
V celém středomoří existovaly chrámy, zasvěcené bohu lékařství Asklépiovi nebo podobnému egyptskému bohu Serapidovi, kde se lidé podrobovali zvláštní proceduře, zvané inkubace. Člověk, který hledal léčení, se podrobil rituálním očistám a půstu, požil uspávací lektvar a ve snu byl navštíven bohem, který ho vyléčil nebo zjevil proroctví, které potom kněží vykládali. Úcta k Asklépiovi byla velice rozšířená, bylo mu zasvěceno více než 300 známých chrámů.
Sny v Islámu, židovství a křesťanské době
Prorok Mohamed věřil, že sny představují rozhovory mezi Bohem a lidmi. Jiný arabský spisovatel al Masádí soudil spíše, že sny jsou především známkou duševní aktivity. V každém případě se v chápání snů odráželo uspořádání středověké společnosti, kde významnému hodnostáři náležely zprávy ze snů jeho manželky, dětí a služebnictva. Muslimové se s křesťanskými mysliteli shodovali v tom, že jen učenci (Alláhové) mají dostatečný vhled a moudrost k tomu, aby mohli sny správně vykládat.
Židé rozvinuli zvláštní rituál hatívat halom, doslova „udobření snu“. Člověk, postižený noční můrou či děsem vyhledal rabína nebo dokonce radu starších, kteří vyložili sen v pozitivním světle a vysvětlili v něm obsažené rady.
První křesťanští filosofové soudili, že Bůh sesílá sny lidem jako znamení nebo výzvu k jednání. Například knihy Sv. Augustina se těmito odkazy jen hemží.
K jistému obratu došlo za života Sv. Jeremiáše ve čtvrtém století, který byl trýzněn znepokojivými vidinami a usoudil, že jde o výplody ďáblovy.
Tento odsudek křesťanská společnost z velké části přijala a prohlásila sny za lstivost Satana, kterou je potřeba ignorovat.
Přesto se objevovali vizionáři a proroci, kteří trvali na tom, že jejich sny a vize jsou pravé, tedy božské. Nejslavnější z nich byla beze sporu Jana z Arku, osvoboditelka Francie. Panna Orleánská byla upálena u kůlu oficiálně z důvodu rouhačství, protože nechtěla odvolat svou víru v božské vize, fakticky byl však důvod politický a rouhačství posloužilo jen jako záminka k likvidaci nepohodlné vůdkyně.
Také mnozí slavní umělci se odvolávali ke snům. Básník Dante Alighieri byl ve snu veden andělem ke své mrtvé milence Beatrici, které věnoval velkou část svého díla. Také shakespearovská Anglie byla tomuto tématu otevřenější, o čemž svědčí slavná hra Sen noci svatojánské.
Největší podezíravosti došly sny v období protestantské reformace. Ve většině luteránských teologických děl nenalezneme ani zmínku o snech, vizích nebo představivosti. Vyplývalo to z obavy před falešnými obrazy a doslovného chápání zákazu „zobrazovat si Boha“.
Moderní výklad snů
Okolo přelomu 19. a 20. století se vídeňský lékař Sigmund Freud stal posedlým otázkou co se děje v hlubinách lidského nevědomí. Freud se proto odebral do Paříže, aby pod vedením slavného neurologa studoval hypnózu. Freud se rozešel s většinou svých současníků. V lékařských kruzích působil skandál se svým přesvědčením, že hlavními činiteli lidského života jsou emoce a podvědomí, spíše než rozum.
To byla ve viktoriánském prostředí šokující myšlenka. Freud byl tak prvním moderním badatelem, který přičítal snům a práci s nimi mimořádnou důležitost.
Ústředním pojmem Freudovy psychologie bylo „vytěsnění“. Společensky nepřijatelné pohnutky a pudy, které člověk nemůže přijmout do vědomí, vytvářejí uvnitř osobnosti napětí a jsou vytlačovány na okraj procesem vytěsnění. Tento probíhající tlak a souboj v nitru osobnosti jsou člověku z velké části nedostupné; projevují se prostřednictvím mimovolných přeřeknutí, ve výpadcích paměti – a ve snech.
Sny pokládal Freud za klíč k obsahům podvědomí. Brzy ve svém výzkumu si uvědomil, že by mu sny mohly poskytnout nenahraditelné poznatky ohledně vytěsněných pocitů, které u pacienta působily napětí. Rozvinul teorii, že sny představují nejúplnější záznam lidského vědomí. Důvodem, proč sny hovoří vždy v symbolické řeči je podle Freuda skutečnost, že představují podvědomá přání, která jsou příliš šokující nebo děsivá na to, aby je vědomí přijalo. Sny tedy fungují jako noční ventilátor, který vypouští tísnivé duševní obsahy.
V jubilejním roce 1900 vydal svou klasickou práci na toto téma Výklad snů, která se stala úhelným kamenem veškeré další psychologie snu.
Nejznámějším z Freudových žáků se stal Švýcar Carl Gustav Jung. Ten byl fascinován nevědomím, ale posléze ho odradil Freudův důraz na sexualitu. Učení C. G. Junga, jež později vstoupilo do historie pod jménem analytická psychologie, se opíralo o znalost mýtů, mysticismu a duchovní zkušenosti. Jungova orientace vycházela z chápání lidských dějin a duchovnosti, spíše než biologie. Ústředním pojmem jeho chápání jsou tzv. archetypy, určité koncentrované symboly lidské zkušenosti. Archetypem může být dobrá víla nebo zlá čarodějnice, a většina těchto postav odráží různé části sebe sama. Výklad snů se v posledním století stal naprosto uznávanou součástí psychoterapie a dnes se mu již otevřeně věnuje i mnoho terapeutů.
V magii a čarodějnictví mají sny zásadní význam v několika ohledech:
- odhalují přítomnost kleteb
- ukazují vůli bohů
- odhalují budoucnost
- potvrzují přízeň bytostí
- ohlašují splnění kouzel a přání
proto by jim každá čarodějnice měla svou pozornost věnovat a zkusit si alespoň jednou v životě po určitou dobu vést snový deník.
Kam dál?
Praktickému výkladu snů se věnujeme na semináři Šestý smysl, který se věnuje i dalším formám intuice. Vědomé snění můžete zažít také na semináři o minulých životech a na individuálních sezeních regrese.
Pro pobavení vkládám záznam snu.
Sen o dračí polévce
(21. srpna 2019 odpoledne)
Předchozího dne jsem na webu shlédnul několik epizod ze seriálu Winx Club. Dnes odpoledne jsem usnul a zdálo se mi, že jsem se ocitl v čarodějnické škole. Pomyslel jsem si (v tom snu), jestli jsem se náhodou nedostal do nějakého pohádkového barda, zatímco mé mrtvé tělo je zhroucené u počítače. Ale cítím, že ne, je to jenom sen, byť jaksi divný.
Od doby, v níž se odehrával děj seriálu, se v Magixu dost věcí změnilo. Kupříkladu akademie pro víly a škola pro čarodějnice se sloučily v jeden vzdělávací ústav, kde obě skupiny studují společně. Koukám po studentkách, jsou to vesměs samé čarodějnice. Všechny postavy mají šmrnc kresleného filmu, jenom já jsem tam (nebo se tak aspoň vidím) ve své současné podobě a věku, a co hůře, ve své současné zdravotní kondici, ba dokonce ještě v mnohem horší formě než ve skutečnosti.
Můj statut je nejasný, zřejmě tam nějak vypomáhám. Hlavně vařím polévku pro draka, lépe řečeno pro dráčka, jelikož drak, o kterého se starám, je sotva čtvrtmetrová ještěrka, ale překrásně pohádkového zjevu. Dračí polévka se připravuje z několika druhů zeleniny, z nichž některé se musí vařit a jiné se na závěr přidají syrové, načež se polévka ochutí dračím kořením. Je to poměrně snadný úkol, ale není snadné na něj nezapomenout.
Samozřejmě jsem zase zapomněl. Dráček na sebe vezme podobu dítěte a připomene mi, že má hlad. Napadne mě, že když má teď ruce, tak by si polévku mohl uvařit sám. Uvědomím si však, že v lidské podobě dokáže zůstat jen chvilku. Dobře ví, že kdyby se kolem mne motal v dračí podobě sebevíc, tak mě myšlenka, že je třeba ho nakrmit, nenapadne.
Jdu vařit. Někde mám připravené ingredience: jedna menší cibule, půl salátové okurky atd. Kam jsem je jenom dal? Ploužím se objektem a hledám. (…)
Konečně jsem všechno našel. Bylo to v jednom šuplíku. Tak teď musím nakrájet zeleninu, což je docela fuška. Přitočí se ke mně Noira – v kresleném provedení vypadá fakt originálně – a nabídne se, že by mi pomohla s krájením cibule.
Ale to je kouzelné!
Sen o korejském mistrovi
(v noci z 16. na 17. října 2020)
Naše rodina si koupila nový dům včetně veškerého vybavení, které se právě nastěhovává a dokončuje. Koukám, že ledasco je u nás jinak. Rodiče pořád žijí, já mám spoustu sourozenců a všichni mluvíme anglicky. Prostě jsme americká rodina.
Matka prohlásí, že nábytek v kuchyni je třeba přestavět, a okamžitě je jí vyhověno. Pak si všimne, že garnyže na záclony mají jiný barevný odstín než nábytek a požaduje jejich výměnu. Příslušná firma se toho hned chopí. Potom zjistí, že zámek u dveří do sklepa není bezpečnostní. To je v zemi s tak vysokou kriminalitou zcela nepřijatelné. Zámečnická firma s mnoha omluvami vymění zámek. Inu, za peníze je dům nejen v Praze, jak praví přísloví, ale třeba i v Kalifornii. Uvědomím si, že už bych měl být v magické škole a oznámím rodině, že musím na pár hodin urychleně odejít. Ne, auto potřebovat nebudu.
Magickou školu objevila Linda. Tato škola se nenachází v astrálu, jak by člověk čekal, nýbrž v jedné paralelní dimenzi. Existuje na to takový trik, jak se tam dostat. Školu vede korejský mistr, který je geniální, nevyzpytatelný a občas docela drsný. Vyučuje magii, bojová umění a vůbec všechno možné. Momentálně má pouze tři žáky: Lindu, Noiru a mě.
Mistr už čeká a vedle něj stojí Linda. „Jdeš pozdě,“ vytkne mi mistr. „Za trest tě zavřu do strašidelné komory.“ Pokrčím rameny. „A kde Noira?“ ptá se mistr svou ne zcela dokonalou češtinou. Linda mu vysvětluje, že Noira měla těžké dětství, protože ji rodiče drželi příliš zkrátka, což se ještě dnes projevuje tím, že občas přijde někam pozdě. Mistr něco zavrčí a nějak se zatváří, ale z jeho orientální mimiky nelze poznat, co si myslí. „Do komory!“ zavelí směrem ke mně.
Když mistr odemyká komoru, všimnu si, že klíč od ní je stejný jako klíč od amerického sklepa, který mi náhodou zůstal v kapse. V náhlém hnutí mysli strčím mistra do komory, zamknu ho tam a vrátím se k Lindě.
„Copak?“ táže se Linda.
„Ale nic, zamknul jsem ho do komory.“
„A co on?“
„Je tam a mlčí.“
„Tak to se asi urazil a trucuje. Víš přece, že projít zamčenými dveřmi nebo zdí je pro něj maličkost. Měl ses tam nechat zamknout. Až by přišla Noira, zamknul by ji k tobě.“
„Abychom se spolu tolik nebáli?“
„Ne, aby tě strašila.“
Volným krokem se přiloudá Noira, tašku s učebnicemi ležérně přehozenou přes rameno. Je ve věku středoškolské studentky a vypadá jako po tahu: zelená jak sedma, fialové kruhy pod očima…
Mistr je najednou zase u nás. „Jdeš pozdě!“ zahartusí na Noiru. Ta mu ukáže vztyčený prostředník. „Dobrá,“ přikývne mistr. „Dnešní malý úvodní test jste všichni zvládli. Pojďte do studovny.“
člověk by to považoval za povídky, kdyby sám podobné výpravné sny nezažíval. Ta komora na strašení adeptů mimochodem existuje, zavřeli mne do ní onehdy hoši z P. Brndiara, když jsem se hlásila do jejich výcviku 🙂
Proboha!
Pár let jsem byl s pány z CS v kontaktu, psal jsem o nich knihu, ale o žádné strašidelné komoře se nezmiňovali. Pak má člověk podávat veřejnosti objektivní informace! Možná to ale byl ten kumbál s húdúistickým oltářem. Mám dojem, že tam P. B. zavíral svoji dceru, když zlobila, nebo jí tím aspoň občas pohrozil.
Ano, byl 🙂